Cud poranka czyli jak pobudka wpływa na nasz dzień

25 marca 2021 – Odpoczynek, Pobudka, Sen

 
Zdrowy i spokojny sen to gwarancja udanego dnia. Na nasze samopoczucie w ciągu dnia wpływa nie tylko ilość i jakość naszego snu, ale również to w jaki sposób się budzimy rano. Zapewne nie raz zdarzyło Ci się nakryć głowę poduszkę, gdy rano zadzwonił budzik. Marzyłeś tylko o tym, żeby przewrócić się na drugi bok i zapomnieć o bożym świecie jeszcze przez krótką chwilę. Po omacku szukałeś budzika, by przestawić go o kolejne minuty. A potem? Zerwałeś się z łóżka w ekstremalnym pośpiechu bo czas do wyjścia z domu ucieka niczym pędzący super ekspres. Podniesienie się z łóżka w ostatniej chwili sprawia, że cały dzień naznaczony jest pośpiechem i niepokojem oraz poczuciem, że nie mamy dla siebie nawet chwili. Rozpoczynasz pogoń za utraconym czasem!

Okazuje się, że poranne wstawanie to jedno z trudniejszych zadań w ciągu dnia. Badanie wskazują, że aż 90% z nas ma problemy z porannym wstawaniem. A przecież to w jaki sposób budzimy się rano bezpośrednio wpływa na cały nasz dzień. Przyjemne i spokojne poranki przechodzą w udane i zorganizowane dni. Warto zastanowić jakie działania pozwolą nam na osiągniecie tej równowagi. Tych kilka prostych zmian w naszym codziennym życiu wpłynie na nasze samopoczucie i efektywność działania każdego dnia:

1. Powiedz jak zasypiasz, a powiem Ci jak wstaniesz – jakość twojego nocnego snu ma kolosalne znaczenie dla sposobu w jaki się budzisz następnego dnia. Jeżeli zarwiesz noc, oglądając swój ulubiony serial to wiedz, że poranek będzie z pewnością ciężki. Pamiętając o podstawowych zasadach higieny snu dajesz swojemu organizmowi szansę na lepszy start następnego dnia. Wysypiając się, dbając o wieczorne rytuały i relaks, możesz być pewnym, że poranek będzie dla ciebie łaskawy. Ustal godzinę, która jest dla ciebie najlepsza na położenie się do łóżka. Pamiętaj o przewietrzeniu sypialni i nie korzystaniu z elektroniki tuż przed snem. Emitowane przez telefony i komputery niebieskie światło opóźnia proces zaśnięcia. Twój organizm blokuje wytwarzanie melatoniny, odpowiedzialnej za spokojne wyciszenie i zaśnięcie.

2. Światło obudzi Cię do życia – aby łatwiej wstać rano koniecznie zadbaj o większą ilość światła w sypialni. Jeśli szczelnie zaciągniesz zasłony przez okno nie wpadnie odpowiednia ilość światła potrzebna do stopniowego rozbudzania się Twojego organizmu. Brak światła wpływa niekorzystnie na naszą szyszynkę, której prawidłowe działanie odpowiada za nasz zdrowy sen.

3. Poranek to czas dla Ciebie – postaraj się wstawać trochę wcześniej. Unikniesz porannego pośpiechu i zdenerwowania. Myślisz, że jest to niemożliwe, skoro już też nie jesteś w stanie wstać rano razem z budzikiem. Nic bardziej mylnego. Oczywiście początki mogą być trudne, ale to w jaki sposób będziesz spędzał poranki wpływa na przebieg całego twojego dnia. Traktuj ten moment jako czas tylko dla siebie. Okazuje się, że to o poranku najłatwiej jest znaleźć czas na własne potrzeby. Żyjemy w ciągłym biegu, nasz dzień to wytężona praca, a wieczory spędzamy ze swoją rodziną. O poranku, gdy dom jest jeszcze uśpiony, a ty masz najwięcej energii, możesz poświęcić czas na to, co naprawdę sprawia ci radość. Pamiętaj, że tu jest najważniejsza przyjemność, więc nie staraj się zrobić w tym czasie, tego czego nie zdążyłeś zrobić dzień wcześniej.

4. Wprowadź swoje poranne rytuały – może to być filiżanka gorącej kawy czy chwila relaksu w wygodnym fotelu z książką lub gazetą w ręku. Pamiętaj, że to ty wybierasz najprzyjemniejszą dla siebie formę spędzenia tych cennych chwil. Powtarzaj ten cykl każdego dnia, a sprawisz, że twoje ciało samo obudzi się o odpowiedniej porze. Przyjemne chwile są nagrodą, a Twój mózg wydzielając serotoninę (hormon szczęścia) sam zmotywuje Cię do porannych przyjemności.


Zegar zdjęcie utworzone przez gpointstudio – pl.freepik.com

Kolejny wpisPoprzedni wpis